75 jaar gezamenlijke marketing voor Duitse wijn

27.08.24

De voorloper van het huidige Duitse Wijninstituut (DWI), Deutsche Weinwerbung GmbH, werd opgericht op 27 augustus 1949.

  • Huidige DWI

Voor de wijnindustrie is dit een kans om het belang van gezamenlijke wijnreclame en productneutrale communicatie voor Duitse wijn te benadrukken.

Het imago van Duitse wijnen in binnen- en buitenland bevorderen

De voorzitter van de Duitse wijnbouwersvereniging en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Duitse Wijnfonds (DWF), Klaus Schneider, benadrukt: "Het DWI bevordert al 75 jaar het imago en de reputatie van onze wijnen in binnen- en buitenland. Het is een opmerkelijke prestatie om hiervoor voortdurend nieuwe ideeën en strategieën te ontwikkelen. Schneider benadrukte ook het belang van de internationale aanwezigheid van het DWI op geselecteerde buitenlandse markten. „De bemiddeling van contacten voor de bedrijven op deze markten of de regelmatige informatie-evenementen voor exporteurs zijn uitstekende instrumenten voor onze industrie.“

Waardevol werk voor de industrie

Voor Peter Rotthaus, directeur van de Duitse Federatie van Wijnbouwers en lid van de Raad van Toezicht van het DWF, zijn naast de klassieke marketingactiviteiten ook de DWI-trainingen, het perswerk en marktonderzoek evenals beursoptredens en het toenemende sociale mediawerk dat het DWI uitvoert, waardevolle taken voor de branche. „Vooral in de huidige moeilijke economische tijden heeft de DWI een belangrijke en verantwoordelijke taak die we allemaal samen vorm moeten geven en ondersteunen“, zegt Rotthaus.

De directeur van Lauffener Weingärtner en DWF-commissaris Marian Kopp is van mening dat de wijnmarkt momenteel voor enorme uitdagingen staat: „Met het oog op de dalende wijnconsumptie en de groeiende concurrentie op zowel de Duitse als de internationale wijnmarkt, is het werk van het DWI binnen de industrie over alle soorten bedrijven en regio's des te belangrijker.“

De Duitse wijnindustrie wordt ondersteund door de drie grote groepen wijndomeinen, wijnbouwcoöperaties en Kellereien. Zij zijn evenredig vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht van het Duitse Wijnfonds. Het DWF int de heffingen die zijn vastgelegd in de Wijnwet en geeft deze door aan de DWI voor de uitvoering van maatregelen en activiteiten.

75 jaar DWI in de podcast

De DWI podcast biedt een terugblik op de beginjaren met de voormalige directeur van het DWI, Dr Franz Werner Michel, en de huidige directeur Monika Reule. Hij geeft ook een overzicht van de bewogen geschiedenis die de Duitse wijn de afgelopen 75 jaar heeft doorgemaakt.

U kunt meer informatie uit de branche hier vinden.

Aanvullende informatie

Contactpersonen