Weinwanderweg

Om hier zelfs maar oppervlakkig over de culturele betekenis van Dresden met zijn rijke geschiedenis en zijn vele kunstwerken van onschatbare waarde te spreken, zou al te ver voeren.

Feiten

• 14 km

Afstand

• 6 uur

Duur

• 370

Hoogte

Daarom gaan we meteen naar de wandelroute: de Sächsischer Weinwanderweg is verdeeld in in totaal 6 (dag)etappes, maar kan ook individueel worden gepland op basis van persoonlijke wensen. Hieronder vind je de beschrijving van etappe 3 (van Dresden-Wilder Mann naar Radebeul-Zitzschewig).

Nu willen we geen tijd meer verliezen en gaan we rechtstreeks naar de laatste halte van tramlijn 3 in Dresden-Wilder Mann, het beginpunt van onze wandeling over de ietwat bochtige Sächsischer Weinwanderweg.

We steken de Großenhainer Straße over en gaan de wijk Trachau in. Tegenover de bergwand slaan we nu linksaf de Schützenhofstraße in en staan nu voor de oudste wijngaard van Dresden, die zich uitstrekt van huisnummer 2 tot ongeveer Böttgerstraße. Na het passeren van nr. 50 beklimmen we nu een vrij steile voormalige wijngaardtrap omhoog naar Galileistraße en slaan rechtsaf naar Neuländer Straße. We volgen deze bergopwaarts tot de tweede afslag rechts, waar we linksaf slaan en uiteindelijk Moritzburger Landstraße bereiken langs een speelterrein.

Na een voetpad naar links te hebben gevolgd, steken we onder de snelweg door en staan na 400 meter voor de hoofdingang van de begraafplaats Heidefriedhof. Aan de overkant leidt een geasfalteerde weg op de Boxdorfer Weg ons ongeveer 100 meter naar een bospad dat naar links afbuigt. Na een paar honderd meter draait dit pad scherp naar rechts en gaat het licht omhoog. Bovenaan gaan we rechtsaf een pad op, steken een kruispunt over met de rode puntmarkering van de Augustusweg en volgen de borden naar restaurant Waldesruh, dat plaatselijk ook bekend staat als Waldmax (waldmax.de). Volg nu de Waldhofstraße tot je bij de Waldhof komt. 150 meter verder slaan we nu schuin af en lopen langs de Lößnitzweg naar de bosrand. Op het pad dat bergafwaarts loopt, passeren we herhaaldelijk muren van voormalige wijngaarden. We gaan verder langs de rode puntmarkeringen naar de Augustusweg en doorkruisen een deel van de nederzetting die bij Boxdorf hoort (Waldhofstraße, Lößnitzweg, Augustusweg) met verborgen tekenen van wijngaarden (Weinbergstraße, steengroeve muren) naar het voormalige Hotel „Baumwiese“ (op de zogenaamde "Baumwiese"). „Baumwiese“ of Boxdorf Baumwiese stop).

We steken de Dresdner Straße over, lopen een klein stukje door het bos boven de Augustusweg tot we bij de Augustusweg uitkomen en bereiken via deze weg Radebeul, waar een bijzonder idyllisch gedeelte van de wijnroute begint. Terrasvormige wijngaarden met 400 jaar oude muren, steile, smalle trappen en wijnbouwers huisjes zijn het bewijs van de historische wijnbouw.

Verlaten we de Augustusweg, slaan we rechtsaf de Eduard-Bilz-Straße in en slaan we linksaf de Weinbergstraße in, die zijn naam eer aandoet: aan beide kanten genieten we van de wijngaarden.Voor Haus Lorenz (nr. 28) slaan we rechtsaf de Weberstraße in, die uiteindelijk overgaat in de Eggerweg. Deze voert ons nu bergopwaarts met een verscheidenheid aan uitzichten en doorkijkjes in serpentines en soms via een reeks trappen naar het Spitzhaus (spitzhaus-radebeul.de). Ga na een korte pauze met een glas goede wijn door de Spitzhausstraße naar de Bismarcktoren [van Radebeul]. Het monument werd ingehuldigd in 1907 en is een trotse 18 meter hoog. De holle structuur was oorspronkelijk bedoeld om de brandstof op te slaan voor de vuren ter gelegenheid van de geplande Bismarckfeesten. We lopen langs de Spitzhausweg naar het einde. Bij een klein paviljoen nemen we een lange afdaling via de Spitzhaus-trappen, naar beneden door steile wijngaarden.

Nu bereiken we het Hoflößnitz Wijnmuseum, dat in 1650 werd opgericht onder keurvorst Johann Georg I en nu deel uitmaakt van een gemeentelijke stichting. Door de poort bereiken we de Knohllweg, die ons in een bocht naar rechts bergafwaarts terugvoert naar de Weinbergstraße. Sla opnieuw rechtsaf naar Lößnitzgrundstraße. Na het kruisen van de sporen van de traditionele spoorweg Radebeul-Radeburg, liefkozend „Lößnitzdackel“ genoemd, gaat de route kort naar links bergopwaarts en vervolgens naar rechts de Paradiesstraße en Dr.- Rudolf-Friedrichs-Straße op.Rudolf-Friedrichs-Straße, dan linksaf naar Jägerhofstraße, Auf den Bergen, verder linksaf de Höhenweg in en weer linksaf naar Obere Burgstr. Hier kunnen we keer op keer genieten van liefdevol gerenoveerde heren- en wijngaardhuizen. Wijngaarden omzomen het pad en de watertoren van Radebeul is al van verre te zien. Na de steile afdaling (Burgstraße) rechts van het ontoegankelijke kasteel Friedensburg gaan we rechtsaf de Obere Bergstraße in en passeren we de 1e Sächsische Sektkellerei („Bussard“, nu een woonpark) tot we bij de paar treden naar Moritzburger Straße komen.

Voordat we Obere Bergstraße bereiken, is het de moeite waard een omweg te maken vanaf Burgstraße om linksaf te slaan naar Bodelschwinghstraße en bijna tot het einde daarvan te lopen, waar een steile trap naar links omhoog leidt (voorbij de Haselbusch bezemwinkel), die naar beneden leidt naar Kasteel Friedensburg (privé-eigendom). Daarvandaan, midden in de wijngaard, heb je een fantastisch uitzicht over de Elbevallei en Radebeul.

De Moritzburger Straäe bergafwaarts volgend, slaan we af naar Mohrenstraße (speeltuin; gaat verder als Auf den Ebenbergen), waar we bij de Ebenberge komen (voorbij Straußwirtschaft „Weinwirtschaft am Neufriedstein“). Het planetarium „Adolph Diesterweg“ wijst ons de weg naar beneden naar de Jacobstein, een wijngaardpaviljoen uit 1743, en ten slotte, langs de Belvedere en de wijngaardterrassen, naar beneden naar het Saksische staatswijnhuis Schloss Wackerbarth met zijn restaurant en landgoedmarkt. Europa's eerste avontuurlijke wijnmakerij nodigt bezoekers uit voor wijn-, mousserende wijn- en parkrondleidingen met proeverijen, en het uitgestrekte barokke park is het hele jaar door geopend voor het publiek.

We lopen langs het kasteel naar de westelijke parkpoort (ingang tegenover het restaurant en de fabriek), die ons naar de Mittlere Bergstraße leidt, waar we rechtdoor lopen tot we bij de Hohenhausweg komen. Sla rechtsaf op dit pad en verlaat het bij het Hohenhaus (informatiebord; nu een woongebouw; tegenover: FeWo Weingut Zechstein, 0351/656 3679) om linksaf te slaan op de Zechsteinweg met een educatief pad over Saksische druivenrassen. Via de Langenbergweg bereiken we al snel de Mittlere Bergstraß/hoek Gerhart-Hauptmann-Straß en daarmee de bestemming van etappe 3 in Radebeul-Zitzschewig (boven de spoorweghalte Gerhart-Hauptmann-Straß). Niet ver van het einde van de etappe kun je overnachten, bijvoorbeeld bij FeWo Annelore Große (Mittlere Bergstraße 27c, 0351/838 3434 of 0174/246 3854).

Verder etappes langs de idyllische Sächsischer Weinwanderweg en de bijbehorende audiogids met spannende verhalen over Sächsischer wijn vindt u op www.weinwandern-sachsen.de.

Markering

Het logo en kenmerk van de Sächsischer Weinwanderweg is een rode druif met een rode S erboven, aangevuld met "Sächsischer Weinwanderweg".

Karakteristiek

De route voert langs wijngaarden, barokke kastelen, terrassen, historische stadscentra en trappen met uitzichtpunten. De paden variëren van asfalt en kasseien tot groenpaden en trappen.

Parkeren

Veel parkeerplaatsen in de straten rond de bushalte "Wilder Mann".

Aanbevelingen voor hotels en restaurants vind je op de website van het Duitse Wijninstituut.